JAARTHEMA
2025 - 2026
Herfstvakantie van zaterdag 26 oktober 2025 t.e.m. zondag 2 november 2025
JAARTHEMA
2025 - 2026
Professor Pienter neemt ons doorheen het jaar mee in de wonderlijke wereld van wiskundig denken. Hij zorgt voor uitdagende opdrachten waarmee een klas aan de slag moet.
Elke maand zullen de leerlingen hun wiskundeknobbel trainen om de uitdaging van professor Pienter tot een goed einde te brengen. Wat zijn de juffen en meesters benieuwd naar de resultaten!!
Onze kleuters en leerlingen eerste leerjaar gingen de eerste vrijdagnamiddag samen met hun juf op stap door de school op zoek naar allerlei wiskundige zaken. Voor elke klas een rekenbingo op maat.
Het was zoeken geblazen...
Heerlijk om al die zoekende snoeten te zien...
Heerlijk om de blijdschap te zien bij het vinden van...
De leerlingen L2-3-4-5-6 trokken klasdoorbrekend op rekenwandeling in de directe omgeving van onze school.
De rekentocht bevatte doe en denkopdrachten. Op elk kruispunt bevond zich een bordje met een rekenvraag. De vragen bevatten 3 onderdelen: het eerste deel werd opgelost door de leerlingen L2-3, L4 ging met het tweede deel aan de slag en L5-6 kregen de opdracht om met de antwoorden van de twee vorige onderdelen de oplossing te formuleren.
Onze leerlingen kregen de volgende uitdaging:
K1 oefent het tellen tot 3
K2 oefent het tellen tot 10
K3 oefent het tellen tot 20
L1 oefent de getalbeelden tot 10
L2 oefent het splitsen tot 10, 20 oefeningen in 1 minuut
L3 oefent het splitsen tot 10, 30 oefeningen in 1 minuut
L4 oefent op tellen en aftrekken tot 100, 15 oefeningen in 1 minuut
L5 en L6 oefenen optellen en aftrekken tot 100, 20 oefeningen in 1 minuut
Op het einde van de maand gingen professor Pienter en tante Tel in de klassen op bezoek en namen ze een testje af. De professor, tante Tel, juffen en directie vonden de resultaten niet goed genoeg en willen de leerlingen in oktober een tweede kans geven!
Elke kleuter die slaagt in de uitdaging wordt voorgesteld als een snoepje op de groene snoeppot. De kleuters die nog wat moeten oefenen, krijgen een plaatsje op de rode snoeppot.
Aan de hand van een staafdiagram wordt het resultaat van de uitdaging per maand getoond. Om het nog duidelijker te maken, visualiseren we de getallen met MAB-materiaal (blokjes).
Onze leerlingen kregen de volgende uitdaging:
K1 begrippen erbij en eraf doen oefenen
K2 oefenen de begrippen evenveel en niet evenveel tot 5
K3 oefenen de begrippen gelijk/ niet gelijk, evenveel/niet evenveel tot 10
L1 getalbeelden tot 10 herkennen en op de getallenas kunnen plaatsen.
L2 splitsen tot 10, 30 oefeningen in 1’
L3 splitsen tot 10, 40 oefeningen in 1’
L4 + en - tot 100, 15 oefeningen in 1’
L5 en L6 + en - tot 100, 20 oefeningen in 1’
Zijn jullie ook benieuwd naar het resultaat?