SCHOOL IN BEELD

Onze landelijke school midden de velden, akkers en weiden...

Op stap tussen de velden in de buurt van onze school

Hé wandel je mee?

De koeien schrikken al lang niet meer als ze een bende kinderen met fluojas zien passeren!

Een klasdoorbrekende zoektocht - SAMENKNAP - SAMEN vragen oplossen en zo de juiste weg zoeken in de directe omgeving van de school. De grote leerlingen helpen de kleuters. Knap staaltje SAMENWERKEN!

Wij ontsmetten onze handen bij het binnenkomen van onze school en bij het naar huis gaan.

Tussendoor wassen we onze handen: bij het binnenkomen in de klas, voor het eten, na het plassen...


Elke voormiddag eten we fruit.

De kinderen van K1 tot L6 brengen fruit naar keuze mee naar de klas. Het fruit wordt meegebracht in een doosje, zo dragen we samen zorg voor het milieu.

Spelen in de Julesklas!

Ellie en Dré hebben grote pret tijdens het spelen met de grote steekparels

Spelen in de kikkerklas!

Miel en Lars testen de nieuwe speelgoedautootjes en automat uit.

Spelen in de bijtjesklas!

William en Léon-Patryk stellen een knikkerbaan samen en genieten van hun succeservaringen wanneer de knikkers de gewenste weg afleggen naar het knikkerpotje.

een kijkje in L1


een kijkje in l2


een kijkje in l3

Julie en Olivia frissen de tafels nog even op.

een kijkje in L4


een kijkje in l5


een kijkje in l6


Spelen in ons speelbos

Tijdens de pauzes kunnen onze leerlingen hun hartje ophalen in het speelbos. Klimmen, klauteren, springen, wiegen, slingeren, glijden... ravotten!

Spelen op de speelplaats

Wij hebben twee speelplaatsen een grote en een kleine speelplaats.

Op de kleine speelplaats spelen de kleuters, op de grote speelplaats de leerlingen. Op beide speelplaatsen bieden we passende materialen aan waarmee naar hartenlust kan gespeeld worden

Spelen in de zandbak

In onze zandbak kunnen de kleuters en leerlingen naar harte lust spelen met zand. Zandkastelen bouwen, taartjes bakken, putten graven behoren tot de favoriete bezigheden tijdens de pauzes of in de naschoolse opvang.

Het oudercomité zorgde voor stevige opbergboxen om alle zandspulletjes in op te bergen.

tuinieren in de moestuin

Samen met opa Herman kweken wij groenten in de plantbakken op school. Tomaten, radijsjes, boontjes, spinazie, ajuin, rode biet, salade... zaaien, planten, bemesten, verzorgen, oogsten... Met de oogst worden in de klas iets lekkers bereid.

middagwandeling

Elke middag tussen 12:45 en 13:15 is er kans om een middagwandeling te maken met juf Valerie en/of mevrouw Els. We wandelen in de directe omgeving van de school langs landelijke wegen en wandelpaadjes. Elke dag zijn we verwonderd over de mooie natuur en genieten we met alle zintuigen van de bloemen, de planten, de dieren, de lucht...

lezen in de kijker

Onze school zet in op lezen en begrijpend lezen en zorgt hiervoor een ruim aanbod aan boeken voor de leerlingen.

lezen in de tuin

Bij mooi weer kunnen leerlingen lezen in de tuin, in het bos, aan de zandbak, in de boom... De leerlingen hebben hun favoriete leesplekjes zeker al gevonden!


lezen in de klas

In de klassen hebben de leerlingen groot aanbod van boeken. We investeerden vorig schooljaar in verschillende soorten boeken: strips, informatieve boeken, sprookjes, prentenboeken...

Dit jaar kochten we enkele meertalige boeken aan.

lezen over de middag

Op donderdagmiddag krijgen de leerlingen vanaf L2 de kans om te lezen in de klimopklas. Deze klas is gezellig ingericht en zeker gegeerd bij kinderen die graag lezen en/of op zoek zijn naar rust over de middag.

FRANSE INITIATIE

Vanaf de derde kleuter maken de kleuters kennis met de Franse taal. Aan de hand van liedjes, verhaaltjes en het schaap Flon Flon leren de kleuters wennen aan het Frans.

flon flon, le mouton

Flon Flon spreekt alleen Frans. Juf Michelle vertaalt wat Flon Flon vertelt in het Frans. Op een speelse manier leren de kleuters Franse woordjes. Le mouton, le chien, le chat...

vervolg Franse initiatie L1-L4

Ook juf Joke krijgt Flon Flon af en toe op bezoek. Vanaf L2 komt Lucien erbij. De woordenschat Franse woorden wordt uitgebreid. De leerlingen oefenen het Frans spreken. Vooral de spreekdurf wordt aangemoedigd!

fietsen

Wij zetten in op fietsen. We willen dat onze leerlingen zich op een veilige manier met de fiets kunnen verplaatsen in het verkeer. Lekker gezond en goed voor het milieu!

Vanaf het L4 oefenen we actief de fietsvaardigheid en leren we fietsen in groep. Zodra de kinderen behendig genoeg zijn kunnen we met de fiets uitstappen doen in de directe omgeving.

Vanaf het vierde leerjaar fietsen de kinderen naar het zwembad, Vondel... onder begeleiding. Een goede fiets, fietshelm en fietshesje zijn een must om je veilig in het verkeer te begeven.

STRAPDAG

Op strapdag, werd het stappen en trappen (fietsen) extra aangemoedigd. Van K1 tot L6 werden door de juffen acties opgezet: van vrij fietsen tot fietsbehendigheid al dan niet op een fietsparcours tot creatief op de fiets.

We moedigen alle leerlingen aan om steeds de fluojas te dragen in het verkeer. Elke kleuter en leerling krijgt/kreeg een fluojas van de gemeente. De kleuters dragen een kleuterhesje, de leerlingen een fluojas.


Dag van de sportclub


Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

de klimaatbende

Onze leerlingen L4A maken deel uit van de klimaatbende van Meulebeke. Zij zetten acties op om de CO2 in onze school en in onze gemeente te verlagen.

HIER ENKELE ACTIES:

  • Inzamelen van batterijen: sorteren van soorten batterijen - tellen en wegen van ingezamelde batterijen - recycleren van batterijen - werking Bebat

  • Bomen planten te Meulebeke: aanplanten van zomereiken langs de randweg

  • Sorteren van afval + afval wegen op school: leerkrachten en leerlingen motiveren om te recycleren en het afval te beperken

  • Fruit en koek in herbruikbare doos i.p.v. in aluminiumfolie of andere verpakkingen.

  • Recycleren van oud papier - krantenpapier - lappen gebruiken om dingen in te pakken als alternatief voor cadeaupapier en inpakfolie

  • Verzamelen van producten die we niet gebruiken voor 'De Doorgang' dienstverlening voor hulpbehoevenden naar aanleiding van de warmste week. Maak anderen blij met dingen die jij niet gebruikt, te veel hebt!

  • Plastiekvrij: gebruik van plastiek verminderen - bewustmaken van de plastieksoep in de zee

  • Energieverbruik controleren + bewustmaken van energieverbruik op school: uitzetten van schermen, pc's, chromebooks, doven van lichten tijdens de pauzes - deurhangers om medeleerlingen en juffen te motiveren om het juist te doen!

  • Strapdagen: het stappen, fietsen aanmoedigen bij kinderen en ouders

  • Dikke truiendagen: de chauffage gaat een graadje lager en de leerlingen en juffen trekken een extra dikke trui aan. De co²-uitstoot zal die dag een beetje lager zijn.

  • Lichtsterkte meten op school, op verschillende plekjes in de klas.

  • Temperatuurverschillen meten met de speciale maximum-minimumthermometers.

VREDESLICHT

Elke klas stak een vredeskaarsje aan aan het vredeslicht in de kerk van de Paanders.

Samen dromen we van vrede op aarde voor alle mensen!