Jaarthema 2023-2024

vaar je mee?

Dit schooljaar zetten we in op het versterken van de executieve functies bij kinderen. 

We werken met de metafoor van de boot. Elke maand wordt één of meerdere executieve functies in de kijker geplaatst. Later zal je hier meer over te weten komen.

havenmoment

Elke maand organiseren we met de hele school een havenmoment waarop we met de hele school samenkomen in de zaal of op de speelplaats  Dit jaar nemen kapitein Haak en matroos Koos ons mee in het jaarthema "Vaar je mee?"

Het maandpunt wordt voorgesteld door de zeelieden in de vorm van een sketch. 

De kleuters, leerlingen onderbouw en leerlingen bovenbouw krijgen elke maand een passende breinbreker voorgeschoteld die ze samen oplossen tegen het volgende havenmoment. Koos en Haak zijn dan ook heel benieuwd naar het goede antwoord!

We dansen en zingen op het lied van Bart Kaël 'Zeil je voor het eerst'

maandpunt september

vaar je mee?

Iedereen mag mee op de boot! Samen met de matrozen (de leerkrachten, personeel ) en onze kapitein (de directeur) varen we uit op verkenning... wat brengt ons het nieuwe schooljaar 2023-2024?

HAVENMOMENT SEPTEMBER 2023

Kapitein Haak kijkt of matroos Koos alle antwoorden weet op de vragen over varen, de boot... Hmmm... matroos Koos zal nog wat moeten oefenen!

De eerste breinbrekers zijn een feit.

Dansen op Zeil je voor het eerst vraagt nog wat oefening. Juf An-Sofie bezorgde het filmpje aan alle juffen om extra in te oefenen als tussendoortje

maandpunt oktober

gooi je anker uit en ga met je schroef vooruit!

De leerlingen oefenen het starten en het stoppen tijdens allerhande tussendoortjes, in de bewegingslessen, tijdens het spelen in de hoekjes... Bij opdrachten in de klas oefenen de leerlingen ook de 'stop-denk-doe-methode.

De schroef is de metafoor voor het starten, het anker voor het stoppen. 

havenmoment oktober

Matroos Koos oefent het varen... Wat leerde matroos Koos van kapitein Haak:

De schroef en het anker zijn de metaforen voor de start- en stopfunctie. De schroef zet je in beweging en hou je in beweging. Het anker staat symbool voor rem. De rem zorgt ervoor dat je kan nadenken voordat je actie onderneemt en helpt je ook om niet te reageren op afleidende prikkels.  Je leert je impulsen te beheersen!

maandpunt november

Met onze landkaart in de hand, wordt onthouden plezant!

Tijdens de maand november staat het werkgeheugen centraal De landkaart stelt ons werkgeheugen voor We hebben de landkaart nodig om te bedenken wat we al over iets weten, om informatie te onthouden en om vlot te memoriseren en te automatiseren. Deze maand staan er tussendoortjes met als doel ons werkgeheugen trainen.


havenmoment november

Tijdens het havenmoment hadden Kapitein haak en matroos Koos aandacht voor de landkaart. De landkaart staat symbool voor het werkgeheugen. Deze maand proberen we in te zetten op de executieve functie: ' het werkgeheugen'. Aan de hand van allerhande tussendoortjes proberen we de informatie die we al kennen terug op te roepen, informatie te onthouden, vlot te memoriseren en  te automatiseren.

Tijdens de maand november proberen we ook heel wat gezelschapsspellen uit de spellenbox  executieve functies uit het spellenlab uit. We ontleenden een spellenbox met kleuterspellen en eentje met gezelschapsspellen voor leerlingen lagere school.

maandpunt december

het kompas toont je aan welke weg je moet gaan!

Tijdens de maand december staat het werken met een stappenplan op de planning.  We oefenen de vaardigheden om een plan te maken en het plan correct uit te voeren. Deze maand laten we de leerlingen stappenplannen bedenken, uitvoeren, bijsturen en corrigeren.


havenmoment december

Vandaag moest kapitein Haak matroos Koos toch wat intomen...  Zo maar op van alles vliegen zonder eerst goed na te denken, zorgt voor half en onvolledig werk... 

Nadenken welk materiaal je nodig hebt, het materiaal verzamelen en stap voor stap bedenken over hoe je het gaat aanpakken zijn een must om iets aan te vatten en tot een goed eind te brengen.

Tijdens de maand december verdiepen de leerlingen zich in het plannen van allerhande taken en het correct uitvoeren van zelf gemaakte en voorgestelde stappenplannen.

Uiteraard staat er ook een nieuw breinbreker klaar!

maandpunt januari

Hou je toerenteller in het groen bij alles wat je wil doen!

Tijdens de maand januari staat het reguleren van emoties centraal.  We oefenen het herkennen en beheersen van emoties. De toerenteller is het symbool die toont in welke zone van emoties we vertoeven. Als we in balans zijn en ons goed voelen zitten we in de zone groen, wanneer we ons opwinden, boos worden gaan we van oranje naar rood. Deze maand leren we de leerlingen trucjes aan om oranje of rode zones om te buigen naar groene zones.  Voor elk van ons liggen deze zones net iets anders. Wat bij de één helpt om rustig te worden, lukt bij een ander misschien iets minder goed of minder snel.


havenmoment januari

Matroos Koos werd tijdens het havenmoment van januari heel boos. Hij ging helemaal door het lint omdat hij niet wist of hij goed bezig was. Gelukkig kon Kapitein Eénoog rustig op hem inpraten. Zachte muziek bracht de matroos helemaal tot rust, zo kon onze Koos zijn taakje in alle rust afwerken! Hetapplausje van onze leerlingen deed hem oprecht deugd. 

Kapitein Haak, wordt voorlopig vervangen door kapitein Eénoog.

Ook deze maand krijgen onze leerlingen een breinbreker mee en gaan onze juffen en leerlingen aan de slag met de tips van het sfeerteam Executieve Functies.

Het dansje op "Zeil je voor het eerst" krijgen we stilaan onder de knie.

De foto's volgen!

MAANDPUNT FEBRUARI

Draai op tijd aan het roer, zo maak je de juiste toer!

Deze maand staat het bijsturen, het flexibel zijn centraal.

We oefenen het flexibel zijn bij het leren en spelen. Soms loopt niet altijd alles zoals we verwachten of plannen. Flexibel zijn, schakelen, bijsturen is dan de boodschap. Bij het  begin van deze maand waren al heel wat kinderen, juffen, arbeiders ziek. Zowel juffen, leerlingen, arbeiders en directies moeten dan voortdurend bijsturen, flexibel zijn en taken overnemen.

Tijdens de gekke week wordt onze flexibiliteit alvast op de proef gesteld. 

HAVENMOMENT FEBRUARI

Kapitein Eénoog laat matroos Koos even nadenken over wat hij nu al allemaal kan, waar hij nog wat in kan groeien en taakjes bijnemen. Natuurlijk probeert de matroos er zich weer snel snel van af te maken... Kapitein Eénoog maakt er hem alert op om na te denken, een plan te maken. Koos krijgt ook enkele goede tips om bij te sturen! Matroos Koos is flexibel en wil kapitein Eenoog niet teleurstellen.

De juffen en leerlingen en juffen zetten deze maand in op flexibel zijn en voortdurend creatief bijsturen. Het roer staat symbool voor flexibiliteit en bijsturen.

Ook deze maand kregen de leerlingen een breinbreker mee. Deze maand is het een schatoefening. Het schatten blijkt voor onze leerlingen niet zo gemakkelijk te zijn. het wordt opnieuw een hele uitdaging. Benieuwd wie er de beste schatters zijn.

Natuurlijk mocht het 'Vaar je voor het eerst-dansje' niet ontbreken!

maandpunt maart

Zet je kapiteinspet op en trotseer het ruime sop!

In de maand maart leggen we de nadruk op het reflecteren. Nadenken, terugkijken, wat was goed, wat was minder goed, wat kan er verbeteren? Hoe kan ik het aanpakken.

havenmoment maart

Tijdens het havenmoment zette matroos Koos even de kapiteinspet van kapitein Haak op toen het niet zo goed lukte om in de kombuis de tafel te zetten voor vier matrozen. Uiteindelijk zorgde hij voor ee ncorrect gedekte tafel! Bravo matroos Koos.

De breinbrekers van de maand februari bleken moeilijk te zijn. Schatten lukt nog niet zo goed bij onze leerlingen. Toch kon Seppe L uit L5 ons verbazen met zijn schatting van hoeveelheid liter regen er gemiddeld in de wereld op 1 m2 per jaar viel. Zijn schatting zat er heel dicht bij!

Deze keer kregen de leerlingen een blad in codetaal mee. Benieuwd wie de code kan kraken!

We sloten naar gewoonte af met ons dansje "Zeil je voor het eerst"